Masing, M. 1984. Mateeria peegeldumise kõrgematest vormidest. Referaat.
TRÜ Filosoofia kateeder. Tartu, 25 lk.
„Praktika“ on
tunnetuse kui mateeria peegelduse tagasipeegeldus mateerias. Oma
praktilises tegevuses näitab inimene, mida ta on tunnetanud.
Filosoofia on inimtunnetuse arengu
peegeldus.
Filosoofilise küsimuse
raskuspunkt pole enam tunnetuse poolel (kas maailm on
tunnetatav?), vaid inimese käitumise poolel (kas selle
tunnetamise abil on võimalik maailmas õigesti käituda?).
Ehk:
Tänapäeva filosoofia põhiküsimus on „käitumise küsimus“:
küsimus sellest, kas inimese edukas käitumine planeedil Maa on
võimalik? Kas JAH või EI – see on ellujäämise küsimus!
Niisiis, olles asetanud
filosoofilise küsimuse „kas?“ („Kas inimese edukas käitumine
on võimalik?“), tuleb edasi hakata uurima seda käitumist juba
lähemalt, püstitades küsimuse „kuidas?“ konkreetsete teaduste
jaoks – „Kuidas, milliste teooriate ja vahendite abil jne on
võimalik inimese edasine eksisteerimine Maal?“
Milline on meie
käitumise kvaliteet, selline on kokkuvõttes meie elu kvaliteet.
Tänapäeva
loodusteadus, erinevalt varasemast, idealismist rohkem või vähem
läbi imbunud teadusest, ei püüa vägisi toppida subjekti teadvust
looduse objektiivsetesse protsessidesse (nii nagu ühel ajaloost
tuntud teadlasel polnud vaja eeldada hüpoteesi subjektiivsete
eesmärkide olemasolust objektiivse maailma protsessides).
Maailma
subjektiveerimise aste on viimastel sajanditel pidevalt vähenenud.
Vähem subjektiveeritud (antropotsentreeritud jms) maailmas on
inimkonnal rohkem võimalusi püsima jääda, ja püsima jäädes
inimlikumalt eksisteerida.
Ka tänapäeval tuleb
meil arvestada loodusseadusi, kuigi me oma praktilises tegevuses
sageli püüame neist kõrvale hiilida. Lõpptulemuseks saame kahju
ikkagi meie ise, õigemini – meie järglased.
Inimese tunnetus oli,
on ja jääb piiratuks. See, mis muutub, on piiratuse aste.
No comments:
Post a Comment